Det hele begyndte i 1970'erne, da Hr. Pierre Fabre, en farmaceut fra Castres med en passion for botanik, startede med at beskæftige sig med havre. Selvom den i mere end tre årtusinder havde været anvendt til medicinske formål, var havren på dette tidspunkt en overset plante. Det var begyndelsen på en omfattende forskning, som stadig foregår den dag i dag i det sydvestlige Frankrig.
Det var det franske ord for havre, ”Avoine”, der var inspirationen til A-DERMAs navn og det var også i 1982 inspiration til brandets første produkt, Oat Milk Dermatological Cleansing Bar. Den dermatologiske vaskebar var den første sæbefrie vaskebar på apotekerne og et vidnesbyrd om, at et nyt foregangsbrand inden for hudpleje var født, fordi dette produkt også lagde grundstenen til plantebaseret dermo-kosmetik.
Senere hen udviklede A-DERMA nye og innovative produkter, som nu er blandt de mest solgte, og som anbefales af læger. Såvel som værktøjer til at hjælpe læger og forbrugere med at håndtere forskellige hudlidelser. Her er en gennemgang af nogle af A-DERMAs vigtigste øjeblikke:
■ 1993
1993 blev året med et dobbelt hit med lanceringen af Dermalibour, den første industrielle formulering på markedet, der er fremstillet af et kobberzink-kompleks, og lanceringen af Epitheliale, en serie af genopbyggende og beroligende produkter til sart og irriteret hud.
Derudover blev S.C.O.R.A.D. offentliggjort af ETFAD (en europæisk taskforce til undersøgelse af atopisk dermatitis) i samarbejde med A-DERMA. S.C.O.R.A.D er en evalueringsscore, som dengang blev det første værktøj til at overvåge udviklingen af atopisk dermatitis. I dag bliver S.C.O.R.A.D brugt til at kontrollere produkters effektivitet mod atopisk dermatitis. S.C.O.R.A.D blev i 2009 fulgt op af den "patientorienterede" udgave: PO-SCORAD.
A-DERMA er førende inden for forbrugerinddragelse i udviklingen af værktøjer og produkter til at forbedre hudens velvære, hvilket fører til begyndelsen af vores tilgang med at sætte patienten i fokus.